Odwołane loty, podwyższone ceny wyjazdów, brak odpowiedniego standardu wycieczek – w wakacje prawnicy nie narzekają na brak pracy w sprawach związanych z turystyką. Do kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski rokrocznie trafiają skargi np. na „kwatery widmo”, odwołane loty czy standard obsługi niższy niż ten, który widniał w ofercie wycieczki. Ten sezon będzie pod tym kątem prawdopodobnie rekordowy, bo inflacja, wojna w Ukrainie i zawirowania związane z cenami paliwa lotniczego powodują, że wiele lotów się nie odbywa, co powoduje, że wycieczki są odwoływane lub przesuwane w czasie.

   Jak zachować się w sytuacji, gdy nasza wycieczka jest anulowana lub przeniesiona w czasie?

– Różna sytuacja jest w sytuacji gdy wykupujemy wycieczkę we własnym zakresie, a jeszcze inna, gdy kupujemy ją w biurze podróży i teoretycznie nie powinniśmy się już niczym martwić, bo biuro bukuje lot, hotel, transport itp. Od tego w jakim trybie zakupiono bilety zależy wysokość roszczeń oraz to w jakim trybie będziemy mogli się o nie starać. W ostatnim czasie jest dużo tematów związanych z odwoływaniem przelotów. Jeżeli to następuje mniej niż dwa tygodnie przed wyjazdem to możliwe jest staranie się o zadośćuczynienie czy odszkodowanie. Jeżeli występuje nie odwołanie wyjazdu, a przesunięcie w czasie to sytuacja trochę się zmienia. Nieskorzystanie z alternatywnego terminu uwikła nas w spór z biurem podróży, jeżeli mamy taką opcję to najrozsądniejszą opcją jest porozumienie. Jeżeli nie ma takiej możliwości to pozostaje rozwiązanie sprawy z pomocą kancelarii prawnych – mówi mec. Marek Jarosiewicz, adwokat z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski. – Turyści często nie są świadomi, jakie mają prawa. Wycieczki zwykle odbywają się na zasadzie biuro-konsument. Nie wszyscy wiedzą, gdzie należy się zgłosić, kogo prosić o pomoc, co podlega pod reklamację, niektórzy zniechęcają się do walki o swoje prawa już po jednym piśmie odmownym, a przecież to oczywiste, że pierwsza reakcja biura podróży zwykle jest właśnie odmowna. Treść pisma dobrze jest skonsultować z prawnikami i podeprzeć się autorytetem kancelarii – mówi mec. Marek Jarosiewicz.

Mecenas Marek Jarosiewicz zawsze radzi reklamację, gdy nie zgadzamy się z biurem podróży, które odwołało naszą wycieczkę lub przeniosła je w czasie. Odwołany lot to również czynnik niezależny od konsumenta, stąd mamy prawo do reklamacji i zwrotu pieniędzy jeżeli nie skorzystaliśmy z wycieczki. Jeżeli ponieśliśmy szkodę to pierwszą zasadą w każdym procesie cywilnym jest gromadzenie dowodów.

Jakie inne skargi turystyczne trafiają do prawników? Okazuje się, że reklamacji, skarg i wniosków „dookoła-urlopowych” jest całkiem sporo!

– Przede wszystkim skargi dotyczą tego, że ostateczna prezencja i oferta hotelu czy ośrodka turystycznego jest inna niż np. w biurze podróży. Wszelkie różnice standardów, brak basenów, brak wyposażenia to coroczne źródło dużej ilości skarg i pytań do prawników. Nieczęsto są to sprawy, które kończą się w sądzie, ale czasem wymaga to np. napisania wniosku reklamacyjnego lub mediacji na linii klient – biuro podróży, hotel.

– Prozaiczne sytuacje są w stanie zakłócić lub zrujnować nasz wypoczynek. To czasem bardzo subiektywne uczucia: estetyka obiektu czy smak potraw. Kwestionować możemy jednak np. wymiary basenu, wymiary pokoju czy standard usługi hotelowej – mówi Mecenas Marek Jarosiewicz.