Wakacje już na półmetku. Prawnicy wielokrotnie już odpowiadali na pytania zmartwionych turystów: jak zachować się gdy biuro podróży odwoła nam lot? Co zrobić gdy odwołany zostanie lot powrotny? Czy możliwe jest, że od momentu zakupu do wylotu wzrośnie cena wycieczki? Jakie elementy urlopu podlegają potencjalnej reklamacji i jakie są do niej podstawy? – Pytań jest zawsze sporo, ale bardzo rzadko kończą się one sporami sądowymi. Dążymy do tego, by doprowadzić do porozumienia między klientem, a hotelem, biurem podróży czy tour-operatorem. W tym roku najwięcej spraw dotyczy odwoływanych lotów. Klientom proponuje się wyjazdy w innych terminach, a te nie zawsze są dla nich odpowiednie – mówi mec. Marek Jarosiewicz.

 

W tym roku nie COVID, a odwołane loty martwią konsumentów najbardziej

Ekspert kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski był gościem magazynu reporterów Radia Plus „W rytmie wydarzeń”, gdzie odpowiadał na pytania dotyczące wakacyjnych skarg konsumentów. Jak się okazuje do prawników trafia sporo takich spraw. Najczęściej dotyczą one odwołanych lotów, braku możliwości powrotu do domu czy braku uwzględnienia reklamacji na standard hotelu lub brak deklarowanych w ofercie atrakcji.

– W tym roku odwołane loty to główny nurt spraw z którymi się spotykamy. Rok temu w kontekście turystycznym był to COVID-19, a w tym roku obawy o transport. Pojawiają się owszem pytania o to, czy w trakcie wycieczki może dojść do lockdownu czy zmiany regulacji, ale to jest sytuacja gdzie musimy reagować na bieżąco – mówi ekspert.

Co zrobić jeżeli dojdzie do odwołania lotu? – Wachlarz sytuacji jest bardzo szeroki. Może dojść do odwołania lotu albo do przełożenia wycieczki na inny termin. Może też nastąpić np. zmiana ceny udziału w imprezie turystycznej. Nasza reakcja zależy od tego czy następują przesłanki do zmiany warunków umowy – mówi mec. Marek Jarosiewicz. – Można się spierać czy przesunięcie terminu wyjazdu np. o dwa dni to zmiana istotna. Bardzo często takie zmiany się zdarzają i niektórym turystom to już uniemożliwia skorzystanie z wyjazdu. Różnica wylotu o kilkanaście godzin to nie jest jeszcze zmiana radykalna, ale jeżeli jest to więcej niż doba to już należy to rozpatrywać jako zmianę warunków wyjazdu – dodaje mec. Marek Jarosiewicz.

 

Co jeżeli zostanie odwołany lot powrotny do kraju?

Gorszą sytuacją z punktu widzenia organizacyjnego jest, gdy lot zostanie odwołany, ale gdy skończyliśmy już urlop. Zostajemy pozostawieni sami sobie na lotnisku, w obcym kraju, często bez rzetelnej i szybkiej informacji co się dzieje.

– Kiedy dochodzi do odwołania lotu powrotnego to należy nam się ryczałtowe odszkodowanie w zależności od odległości lotu. Przewoźnik musi też zapewnić nam nocleg, posiłki i napoje. Regulowane jest to również skalą opóźnienia. Mamy także prawo do korzystania z telefonu i maila na koszt operatora wycieczki – mówi Mec. Marek Jarosiewicz. Jeżeli przewoźnik zaproponuje nam powrót do kraju nie w ciągu doby, a kilku dni to mamy prawo do refundacji wszystkich kosztów. Tytułem odszkodowania mamy prawo np. do refundacji wykupu leków czy wypożyczenia samochodów. Moja rada jest jednak taka, by każdy koszt odpowiednio dokumentować – mówi mec. Marek Jarosiewicz.

Turyści bardzo często pytają prawników o możliwość zwrotu kosztów jeżeli wyjazd okaże się nieudany. Chodzi głównie o standard hotelu czy brak deklarowanych w ofercie atrakcji. Takie sprawy jednak zwykle kończą się kompromisami między biurem podróży, a klientem.

https://www.radioplus.pl/szczecin/prawnik-radzi-co-jezeli-biuro-podrozy-odwola-nasz-lot-aa-HkFQ-fNPr-7SFL.html